2020-01-16
Hållbar skolutveckling
Hållbarhet
inom utbildningsverksamheter har varit i ropet under en tid. Aktioner ska
genomföras för att skolutveckling och förbättringsinitiativ ska bli
hållbara. Men vi behöver påminna oss att sociala verksamheter som skolor alltid
är hållbara. Forskning visar att såväl framgångsrika som icke-framgångsrika
skolor har varit stabila i sina arbetsmönster under lång tid. Aktioner för hållbar
utveckling tenderar därmed att bli som droppar i ett hav som oberört låter sina
dyningar fortgå. Det handlar snarare om att ta ställning till vilken hållbarhet
vi vill ha. Vill vi ha en annan hållbarhet än den rådande, som exempelvis den som
råder i en icke-framgångsrik skola, då behöver skolan rekonstrueras. Det räcker
således inte med enstaka aktioner utan i stället behöver ett grundläggande
återskapande av organisationen ske när det gäller uppdraget, skolledares och
lärares uppgifter samt arbetsrutiner. Hållbarhet i skolor handlar om en
stabil verksamhet som omsätter de mål vi har i läroplanen, som utvecklar barn
och ungdomar till ansvariga medborgare. Hållbar skolutveckling handlar om att
ta ställning för vilken skola, lärande och samhälle vi vill skapa.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar