2026-02-26

Skolors förbättringskapacitet och infrastruktur

När rektorer, lärare och elever ska förbättra undervisningen och elevernas lärande behöver de förstå vad för slags fenomen skolor är. Skolor är sociala, komplexa och öppna system. Det betyder att de består av människor som agerar utifrån intentioner och hur de tolkar och förstår vad som ska göras. Vidare påverkas de av de normer som finns på skolan och vad som händer utanför den egna skola; hur elevgrupper förändras, reaktioner från föräldrar, myndigheters och politikers ageranden. På det viset kan man förstå skolor som självskapande. Det producerad med andra ord än strid ström av sätt att hantera den komplexa verksamheten, eller praktiken kan man säga. Detta självskapande behöver rektorer, lärare och elever "ta makten över" och ordna till en förbättringskapacitet. Jag har redogjort för det i många av mina skrifter. Nu har jag utvecklat en modell den lokala skolorganisationens förbättringskapacitet och infrastruktur med förhoppning om att det tydligare ska framgå vad som är väsentliga delar i skolors fungerande. 

Du kan läsa om modellen i rapport från forskningsmiljön Skolutveckling och ledarskap vid Göteborgs universitet. Klicka på referensen nedan så kommer du till rapporten.

Blossing, U. (2026). Skolutvecklingssamverkan i tider av ökad komplexitet: En modell för förbättringskapacitet och infrastruktur. I M. Liljenberg & Å. Hirsh (Red.), Skolutvecklingssamverkan i tider av förändring. Nio perspektiv från SKUL (Vol. nr 23, s. 97–114). RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. 




2026-02-14

Kornhall & Netz med Ulf Blossing

 Lyssna på podden Kornhall & Netz som jag fick äran att gästa. Tack Ingela och Per för intressanta och viktiga frågor o samtal! Länken i bilden.


2025-12-13

25-årsjubiléum


I dag för 25 år sedan, på Luciadagen, disputerade jag med avhandlingen Praktiserad skolförbättring vid Karlstads universitet. Jag var nervös kommer jag ihåg. Opponent var professor Tom Tiller. Min handledare Mats Ekholm hade börjat som generaldirektör på Skolverket. Han hade uppmanat undervisningsråden att läsa delar av min avhandling om förbättringsarbete, och han hade också uppmanat dem att åka till Karlstad och bevista disputationen. Den stora åhörarsalen var full.





Det gick ju bra, men det tog några år för mig att till fullo ta till mig vad jag hade skrivit. Och än i dag kan jag behöva se i avhandlingen för att påminna mig om vad det var för slags resonemang jag förde mer i detalj.

Nu är jag lycklig pensionär och seniorforskare som laddar för nästa års projekt, en ny bok om värdeskapande skolutveckling. Det ska bli så spännande och roligt att skriva den. Luciadagen är inledningen på jul. Jag passar på att önska er alla följare en God Jul och lugna fina helger med familj och vänner.