2007-11-20

Det finns så mycket jag inte begriper mig på...

Tillsammans med vänner och kollegor talar jag om våra barn och våra skolerfarenheter. Fall, så goda som några att reflektera kring. I dessa berättelser liksom frågor jag får vid föreläsningar framkommer återkommande teman. Det kan ju vara så att dessa teman endast dominerar vårt tal – men i många fall finns det nog belägg för att de också är dominerande i skolpraktiken.
Och ibland blir jag så funderande, jag begriper mig inte på de här fenomenen. Jag får helt enkelt ingen rätsida på dem, hur det kommer sig att de uppträder som de gör. Hur kan man förstå dem?

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att få till ett pedagogiskt ledarskap. Skolor vimlar ju av ledare, skolledare och lärare, och personer med pedagogisk kompetens. Och ändå…dessa två storheter går tydligen inte enkelt att addera. Visst är det märkligt?

Och jag begriper mig inte på det där med alla läxor och prov som ungdomarna framför allt på högstadiet och gymnasiet ska göra. Klarar man inte lärandet på den tid som eleverna tillbringar i skolan? Är inte det ett underkännande av lärarnas kompetens? Hur kommer det sig att ungdomarna först ska arbeta i skolan som är deras arbetstid och sen förutsätts att ta med sig stora delar av arbetet hem för att fortsätta där? Vilken annan yrkesgrupp skulle gå med på att ha det så? Vad handlar läxgivandet egentligen om?

Och sen förstår jag inte det där att man i förskolan ”minsann” alltid har arbetat i arbetslag! Vad betyder det? Att förskoleverksamheten i något avseende skulle vara bättre än skolverksamheten? Vad jag har sett och läst så är den inte särskilt mycket mer progressiv, utmanande eller frigörande utan i minst lika hög grad disciplinerande som skolan.

Och jag förstår mig inte heller på att elever på gymnasiet ska ha inskolning och gå halva dagen, eller att eleverna har hemstudietid medans lärarna har kompetensutveckling. Eller att eleverna har friluftsdagar, filmdagar varje dag i två till tre veckor innan skolan slutar för sommaren. Å ena sidan är tiden oerhört viktig i skolan med numera rigorösa system för närvarokontroll, men å andra sidan tycks en uppluckring av tidsanvändningen ske, eller?

Det händer så mycket intressanta saker i skolor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar