Sammanfattningen kan du läsa här i bloggen nedan och hela slutrapporten når du via länken:Ladda ner slutrapport här!
Sammanfattning
Den här undersökningen handlar om förändringsagentens roll
och funktion i skolor som organisationer. I kommuner går denne förändringsagent
under namn som utvecklingspedagog, lärledare, processledare etc. En
utvecklingspedagogs funktion kan på ett övergripande sätt beskrivas vara att verka
som pedagogisk ledare med uppgift att stimulera och driva på
förbättringsarbetet. I den här undersökningen förstås och prövas den
pedagogiska ledarens roll och funktion i termer av förändringsagenten såsom
denne beskrivs inom organisationsutvecklingslitteraturen.
Syftet med studien är således att beskriva
förändringsagentens roll på några förskolor, grundskolor och gymnasieskolor i
relation till lärares och förskollärares lärande. Studien syftar vidare till
att förstå på vilket sätt förändringsagenten kan främja att nya undervisnings-
eller lärandemönster etableras, vilka verkar förbättrande på barnens utveckling
och elevernas resultat.
Totalt 36 förändringsagenter i de tre kommunerna har
deltagit i projektet. De har dokumenterat sitt arbete i loggböcker månadsvis.
Därutöver har deras rektorer och skolchefer intervjuats.
En kategorisering av de olika funktioner som
förändringsagenten fyller och som framkommer i intervjuerna och
förändringsagenternas loggböcker kan göras efter två dimensioner. Å en sidan en
dimension som kategoriserar arbetsorganisation i skolor och å andra sidan en
dimension som kategoriserar förändringsagentens arbetsprocess.
Arbetsorganisationen kan kategoriseras i sådana processer som å ena sidan utgör
drift och å andra sidan de som utgör utveckling. Driftsorganisationen
karaktäriseras av att arbetsprocesserna är rutinartade, de utgör vanor där
medarbetarna inte behöver ifrågasätta varför eller hur de ser ut och genomförs.
Kommunikationen i driftorganisationen sker efter kända och vedertagna former
med exempelvis dagordning, en ordförande, talarlista etc.
Utvecklingsorganisationen karaktäriseras av att bryta med det som är rutin i
syfte att skapa nya ordningar. Kommunikationsformerna kan här variera starkt,
men har det gemensamt att de är dynamiska med syfte att utveckla tankar och
interventioner som är nyskapande.
Förändringsagentens arbetsprocesser kan å ena sidan
kategoriseras som mikroprocesser och å andra sidan som makroprocesser. Exempel
på mikroprocesser är när förändringsagenten leder olika typer av samtal som
lärande samtal eller så kallad kollegial handledning. Den typiska
mikroprocessen varar under en kortare tidsrymd, från någon timme till en
halvdag. Mikroprocesser bygger upp makroprocesser. Makroprocesser utgör skilda
faser eller teman i ett mer långsiktigt arbete. En makroprocess för ett
förbättringsarbete kan bestå av 1) Planering 2) Initiering 3) Tillämpning 4)
Uppföljning och fortsatt tillämpning. Ett annat exempel på en makroprocess kan
gälla kartläggning och kan då bestå av 1) Inventering 2) Undersökning 3) Resultat
4) Analys.
Genom att kombinera de fyra kategorierna i en matris
uppkommer fyra skilda och ideala förändringsagentroller:
- Biträdet
- Handledaren
- Projektledaren
- Organisationsutvecklaren
De fyra rollerna ska förstås som idealtypiska. Det betyder
att de är renodlade eller mönstergilla typer som beskriver några fasta punkter
i de möjliga roller som kan intas av förändringsagenterna. Den roll en
förändringsagent intar i verkligheten kan vara sammansatt av flera av dessa
fyra roller och kan också variera över tid.
Studien visar att förändringsagenterna i de tre kommunerna
har utvecklats på olika sätt utifrån vad syftet har varit, hur organiseringen
av förändringsagenterna har skett, och av omvärldsförändringar. I Årjäng har
förändringsagenterna utvecklats till arbetslagsutvecklare
positionerad i en driftorganisation med en rörelse mot
utvecklingsorganisationen och där mikroprocesser dominerar.
Arbetslagsutvecklaren har ett nära samarbete med rektor. Rektor delegerar
uppgifter till förändringsagenterna som i sina arbetslag leder genomförandet av
dessa uppgifter med fokus på att omsätta aktuella skolreformer så att barnens
och elevernas resultat och utveckling gynnas. Arbetslagsutvecklarna uppträder
till den största delen stödjande och problemlösande i sin roll. Det är också i
reformarbetet som lärarna upplever att de mest har påverkats.
I Järfälla har förändringsagenterna utvecklats till projektutvecklare positionerade inom
driftorganisationen med en rörelse mot utvecklingsorganisation och där
mikroprocesser alltmer uppgår i makroprocesser. De har främjat arbetet för att
förbättra elevernas lärmiljö i matematik och drivit det arbetet som ett utvecklingsprojekt
i arbetslagen med samtal och aktionslärande. Därutöver har de genomfört
utvärderingar och informerat om utvecklingsarbeten. Projektutvecklarna har haft
en bred ansats där elevernas resultat och utveckling har stått starkt
understött av fokus på lärares lärande, skolreformer och lärares undervisning.
Projektutvecklarna har verkat stödjande och problemlösande, men också tydligt
utmanande. Arbetet har framför allt gett effekt på lärares sätt att följa upp
barnens/elevernas resultat och utveckling, men också på arbetet med att främja
barnens/elevernas delaktighet och inflytande liksom arbetet med aktuella
skolreformer.
I Hagfors har förändringsagenterna utvecklats till organisationsledare positionerade i
utvecklingsorganisationen men med en rörelse mot driftorganisationen och där
ett mellanting mellan mikro- och makroprocesser är till städse. De leder
skolorganisationens kompetensutvecklingsdagar och ansvarar för aktionslärandet
i arbetslagen med fokus på aktuella skolreformer och elevers resultat och
utveckling. De informerar om utvecklingsarbeten och leder samtalsgrupper. En
mindre andel lärare upplever att organisationsledarna uppträder stödjande och
problemlösande i samarbetet med dem och att de har betydelse för deras arbete
med skolreformer och lärares lärande.
Har förändringsagenterna haft någon effekt? Har de drivit på
skolutvecklingen såsom rektorerna uttryckte det övergripande syftet med dem vid
de första intervjuerna. Ja, det visar loggarna att de har. Här blir det synligt
hur vissa förändringsagenter har utvecklats i sina roller som lärledare,
utvecklingspedagoger och processledare, hur de har utvecklat en kompetens att
kombinera mikroprocesser till långsiktiga makroprocesser, och hur de har lärt
sig att hantera sina kollegors reaktioner. De skillnader i resultatbilden som
blir synliga mellan Järfälla å ena sidan och Hagfors och Årjäng å andra sidan
tydliggör ett känt skolutvecklingsdilemma. Hur ska utvecklande processer skapas
som omsluter hela organisationen, men ändå verkar specifikt på enskilda ämnen
och främjar undervisning och elevers lärmiljö. Hagfors och Årjäng har en
organisation som omsluter alla skolor, men ser inte ut att fullt ut klara av
att koppla greppet kring det praktiska arbetet. Järfälla har kopplat ett
sådant grepp, men endast kring matematik och för vissa av lärarna.
För förändringsagenten innebär det en ökad komplexitet att
hantera processer för samtliga ämnen. Man kan tänka sig att förändringsagenten
i sin tur kan aktivera lärare med didaktisk kompetens i skilda ämnen och på så
vis organisera kompetens och ansvar vilka är nödvändiga för ett praktiknära
arbete. Detta har vi emellertid inte sett exempel på i projektet. Det skulle
kunna vara ett sätt att främja den organisationsutvecklande rollen av
förändringsagenten och skulle innebära att man verkar för att främja
uppbyggnaden av en lärande organisation.
Följande råd vill vi ge kommuner som vill satsa på att
utveckla interna förändringsagenter för att främja barns och elevers lärmiljö:
- Bestäm syftet med de interna förändringsagenterna.
- Ge förändringsagenterna en grundläggande utbildning.
- Ge dem en tydlig position i förhållande till syftet.
- Kommunicera syftet och ge mandat.
- Organisera för förändringsagenternas kontinuerliga lärande.
- Följ upp och kontrollera läget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar