I dag var jag inbjuden till riksdagens utbildningsutskott och ett seminarium om skolledarens roll för skolutveckling. Jag fick sju minuter på mig att säga något. Det blev detta:
Jag vill ge er en inblick i några
resultat från en undersökning om framgångsrika skolor som publiceras i dagarna.
Jag, Maria Jarl och Klas Andersson vid Göteborgs universitet har kartlagt åtta
skolor mellan åren 1998 och 2011. Fyra skolor där betygen har utvecklats
positivt och fyra där betygen i stället har sjunkit under perioden. Skolornas
resultatutveckling har justerats för socioekonomiska faktorer. Fokus i
undersökningen har varit om organiseringen av arbetet har haft betydelse för
resultatutvecklingen. Bland annat var vi särskilt intresserade av hur
ledningsfunktionerna organiserades.
Det övergripande resultatet visar att
de framgångsrika skolornas organisering utmärks av samförstånd och samordning,
medan det på de icke-framgångsrika skolorna utmärks av intresseskillnader och
särordning. Undersökningen visar att rektorerna har stor betydelse för att
lärare på de framgångsrika skolorna undervisar så att elevernas lärande främjas
och att de når målen. Rektorerna på dessa skolor hävdar målen för arbetet. De
påminner lärarna om att arbetet handlar om att anpassa undervisningen till
elevernas förutsättningar och behov för att på bästa sätt främja lärandet och
måluppnåendet. Vidare organiserar de arbetet på ett sätt så att lärarna kan dra
nytta av varandras olika kompetenser i det komplexa undervisningsarbetet.
Så här berättade en av rektorerna:
[...] min uppgift är att hävda målen att vara lite jobbig när
man försöker ta hörnen lite snävt, det vill säga att vakta vårt uppdrag [...]”.
På de framgångsrika skolorna arbetar alla lärare utifrån
samma förståelse av uppdraget, att anpassa undervisningen. Organiseringen av
arbetet samordnas med denna förståelse. Lärarna uppvisar gemensamma undervisningsrutiner,
som kartläggning av elevernas kunskaper och lärande och hur lektioner startas,
genomförs och avslutas.
Det här kan låta självklart – eller som en journalist
retoriskt utbrast när jag berättade detta: Men arbetar inte alla rektorer och
lärare så? Nej, så är det inte. På de icke-framgångsrika skolorna visar det sig
att lärarna huvudsakligen arbetar individuellt och isolerat från varandra på
grund av intresseskillnader. De har olika uppfattningar om vad som är
uppdraget. Vissa av rektorerna hade försökt att organisera arbetslag där
samarbete skulle utvecklas, men det stötte på motstånd. Något gemensamt samtal
om läroplansuppdraget förekommer inte. I sin isolering väljer lärarna det sätt
att undervisa de själva menar är bäst utan att kommunicera med kollegorna. En
särordning råder med andra ord för organiseringen av arbetet.
Det får till följd att eleverna möter många undervisningssätt
när de byter lärare. Det är lätt att förstå att detta blir ett problem för
elever som kämpar med sitt lärande. De får ägna mycket tid åt att komma
underfund med lärarnas sätt att undervisa och vilka deras förväntningar på
eleverna är, i stället för att lägga kraft på det egna lärandet.
Lärares individuella och privata självstyre bland
icke-framgångsrika skolor är väldokumenterad i forskningslitteraturen. Det
utgör den traditionellt professionella kulturen på dessa skolor. Att vara
professionell betyder i det sammanhanget att det är den individuella läraren
som bestämmer undervisningsformerna för det egna ämnet och klassrummet
Rektorer har under åren försetts med en rad verktyg för att utmana
och utveckla den autonoma lärarkulturen. Tydligare läroplaner, mer inflytande
över organiseringen av den egna skolan, arbetstidsavtal som ger större utrymme
för att planera gemensam kompetensutveckling, inspektionsgranskningar att ta
avstamp mot i det egna förbättringsarbetet med mera. Det var därför frapperande
att upptäcka att trots dessa rätt så betydande förändringar så är det
fortfarande möjligt att odla den autonoma lärarkulturen, att formulera
uppdraget på något annat vis än att det handlar om att anpassa undervisningen
efter eleverna förutsättningar och behov.
Hur kommer det sig att det är möjligt att i dagens
kvalitetssäkrade och redovisningsskyldiga samhälle isolera sig och utveckla mer
eller mindre privata idéer kring skoluppdraget och hur undervisning och lärande
går till? Hur kommer det sig att rektorer på dessa icke-framgångsrika skolor
inte förmår lösa upp den autonoma kulturen och i stället skapa en kollegialt
granskande och utvecklande kultur?
Det ena svaret handlar om att rektorer och för den skull
skolledare i hela styrkedjan inte har tillräckligt med kunskaper och
färdigheter när det gäller skolledarområdet och hur ett vetenskapligt
undersökningsarbete och förbättringsarbete går till, det vill säga det arbete
som ligger till grund för uppföljning och utvärdering, liksom ett systematiskt
kvalitetsarbete.
Det andra svaret handlar om bristen på professionella
rektors- eller skolledargemenskaper. I vår studie finner vi, liksom även
tidigare forskning stödjer, att de framgångsrika skolorna med de professionella
rektorerna har utveckats under lång tid. Man kan således hävda att de
professionella lärandegemenskaper som dessa skolor utgör har fungerat som en
grund för rektorernas professionella utveckling. Problemet är emellertid att vi
behöver dessa rektorer i skolmiljöer där de inte kan förvänta sig att bli en
del av en sådan gemenskap, och ur vilken de inte så att säga kan hämta närig
till sin egen utveckling, utan där de i stället behöver stå upp för uppdraget,
utmana lärarna, hantera motstånd och kraftfullt ta parti för elevernas
utveckling och lärande. Ska rektorerna klara detta behöver de enmycket
tydligare skolledargemenskap på huvudmannanivå som är tydligt inriktad på det
lokala arbetet att organisera lärarna i skolorna för att uppfylla
läroplansuppdraget.
Efter att ha läst boken Att organisera för skolframgång skrev jag ihop följande reflektioner:
SvaraRaderahttps://palchristensson.wordpress.com/2017/09/01/att-organisera-for-skolframgang/