Under 2011
har vi inbjudit till ett par träffar med representanter för kommuner och
universitet för att samarbeta kring forskning och utveckling när det gäller
utvecklingsledarskap. Dessa träffar ledde bland annat fram till tre teman: I)
Utvecklingsledarens arbete II) Det egna lärandet III) Effekter av utvecklingsledarskap.
För närvarande finns två konkreta ingångar till samarbete kring det innehåll
som diskuterats. Det ena är Ulf Blossings arbete kring förändringsagenter och
det andra Karin Rönnermans, Anette Olins och Margareta Milstas arbete med forskningscirklar
för handledare och utvecklingsledare. För att fokusera våra insatser och för
att erhålla kvalitet på dem är det klokast att låta nya samarbeten haka i dessa
redan påbörjade.
Den första
ingången handlar alltså om ett aktionsforskningssamarbete kring förändringsagenter/utvecklingsledare
vilket kan beskrivas som ett FoU-arbete. Det är en fortsättning på ett arbete
med tre kommuner som avslutades 2011. En slutrapport kan laddas ner från https://docs.google.com/open?id=0B8CyqPvN-U-rbEdIS2I1UGZrT0U Här finns intressanta resultat som handlar om förändringsagenternas roller,
utveckling och effekter. Om det finns intresse för att haka i detta arbete
råder vi er att läsa rapporten och kontakta Ulf Blossing för vidare samtal.
Den andra
ingången utgår från ett samarbete kring utbildning i form av forskningscirklar
till vilka också forskning kan kopplas. Idag pågår tre olika forskningscirklar
som vi kallar Rönnerman, Olin och Milsta.
- Rönnerman: I den här forskningscirkeln deltar 12 handledare från tre olika kommuner (Örgryte/Göteborg, Kinda, Falköping). Detta ger möjlighet till jämförelser och överföring av exempel mellan kommunerna.
- Olin: Här deltar 9 handledare från en kommun, Varberg. Här fördjupas kunskapen om att handleda aktionsforskningsarbete genom att utgå från gemensamma erfarenheter.
I båda dessa
cirklar är handledning av kollegor i fokus, deltagarna arbetar både som
förskollärare och handledare.
- Milsta: I den tredje forskningscirkeln deltar 12 utvecklingsledare från Halmstad och Helsingborg. Dessa utvecklingsledare arbetar på kommunnivå, dvs. de innehar särskilt inrättade tjänster för att driva utvecklingsarbete i sina kommuner.
Till
forskningscirkelsamtalen kommer handledarna/utvecklingsledarna och forskarna med
olika bidrag. Tanken är att utveckla en form för dialog som bidrar till
utvecklingen av en ”verksamhet som vilar på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet”.
Det finns
möjlighet att i samband med forskningscirklarna också lägga till forskning med
syftet att utveckla kunskap kring frågor om handledares/utvecklingsledares
arbete samt det egna lärandet. Utifrån ett sådant forskningssamarbete ser vi möjligheter
att starta parallella forskningscirklar genom att exempelvis avsätta medel för
en licentiand. Att på dessa sätt utveckla utbildningssamarbetet till ett forskningssamarbete
skulle kunna bidra till en ökad kunskapsnivå i kommunen generellt.
Ni har
sålunda möjlighet att samarbeta med oss kring dessa alternativ genom att
kontakta någon av nedanstående personer för ett samtal. Ett sådant samtal kan
mynna ut i ett mindre eller större samarbete beroende vad ni vill i kommunen
och beroende på vilka resurser som finns tillgängliga. Som exempel kostar en forskningscirkel
med 5 tillfällen under ett år cirka 50 000 kr (utbildningssamarbete), en 10
procentig forskarinsats under ett år cirka 130 000 kr
(forskningssamarbete). Det finns också möjlighet att organisera ett samarbete
kring en kommundoktorand.
För 1)
kontaktas Ulf Blossing, ulf.blossing@ped.gu.se
För 2)
kontaktas Anette Olin, anette.olin@ped.gu.se
För frågor
kring kostnader kontaktas Marie Wrethander, marie.wrethander@ped.gu.se
Vänliga
hälsningar
Forskargruppen
PULO (Professionell utveckling, Ledarskap &
Organisation)
genom Ulf och Anette
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar