2013-04-22
Projektgrupper i skolor behöver planera för lärandet bland kollegor
I en nypublicerad artikel av Daniel Nordholm och Ulf Blossing undersöker vi hur tillfälliga arbetsgrupper i skolor fungerar. Dessa tillfälliga grupper får i samband med utvecklingsprojekt många gånger till uppgift att ta fram nya idéer som kollegorna ska omsätta i praktiken. Undersökningen i en kommun visar att grupperna inte problematiserar hur överföringen av de nya idéerna ska ske eller hur kollegornas lärande ska organiseras för att idéerna ska omsättas. Vi drar slutsatsen att tekniskt-strukturella lösningar förespråkas som att exempelvis förmedla de nya idéerna genom att föredra dem eller informera om dem via e-post. I stället menar vi att grupperna skulle behöva uppmärksamma de socio-strukturella aspekterna och planera för ett socialt och organisatoriskt lärande där exempelvis samtal, erfarenhetsbyte och aktionslärande kan utgöra viktiga delar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Lärare är förvånansvärt ovana att samarbeta på ett ordnat sätt. Dina förslag är nog bra men jag tror att i sådana här ovana grupperingar borde man försiktigt införa ett djävulens advokat-tänkande för att få fart på debattlustan.
SvaraRaderaJa det kan vara nåt... så tror jag mer kunskap om själva fenomenet behövs.
Radera