2009-03-10

Det är lustfyllt med kunskap i centrum

I DN kan jag läsa om skolan i Bagarmossen som bytt devisen om lust att lära mot kunskapen i centrum och nått fantastiska resultat med sina elever. Det här är ett intressant exempel. Jag jämför med de skolor i Norge jag har undersökt och som i ett skolutvecklingsprojekt arbetar med att förbättra elevernas resultat, men som i mycket liten grad fokuserar själva undervisningssituationen utan i en del fall rätt så ensidigt satsar på exempelvis reflekterande samtal i lärargrupper. På dessa skolor står lärare och rektorer ofta helt främmande inför sådana tilltag som exemplet från Bagarmossen med läsgrupper för eleverna för en bättre språkutveckling. I stället tänker dessa lärare och rektorer att de ökade insikter som lärarna får i de reflekterande samtalen ska leda till att lärarna sedan förbättrar den egna undervisningen. Jag konstaterar att visst kan det vara så, men sällan på ett sätt så lärandemiljön för eleverna förbättras i sin helhet för eleverna på skolan. Oftast blir det bara bättre i någon klass för de elever som har en särskilt intresserad lärare. För att skolutveckling ska hända behövs fler strategier än reflekterande samtal. Att pröva ut nya undervisningsmönster som det i Bagarmossen är ett bra exempel. Och slutligen: Att sätta kunskapen i centrum behöver inte stå i motsats till lusten - det kan vara lustfyllt att kunskapa!

Vår utvärderingsrapport från det norska projektet hittar du här: Delrapport 2.

11 kommentarer:

  1. Hej - jag vill sända dig min bok... kan du se till att jag får din adress, i all vänlighet A-M

    SvaraRadera
  2. Hej

    Ja så roligt! Du kan skicka den till Ulf Blossing, Karlstads universitet, 65188 Karlstad.

    SvaraRadera
  3. Jag läser här igen ... och hämtar hem adressen. A-M

    SvaraRadera
  4. Vill önska glad påsk. Anne-Marie

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Är här tillfälligt och kikar lite, men kommer säkert att återkomma. Vad gäller lust och lärande tycker jag att det verkar finnas alldeles för lite diskussion och koppling kring det idag. Risk att det mesta handlar om betyg och ordningsamhet som det ser ut nu. Det tycker jag är jättesynd.

    SvaraRadera
  6. Hej Mib och kul att du har hittat hit! Välkommen tillbaka med inslag om lust och lärande.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag har skrivit ett inlägg i min blogg om skolan. Det får gärna läsas och kommenteras.
    :-)

    SvaraRadera
  8. Hej,
    Jag har skrivit ett inlägg på min blogg om skolan som gärna får läsas och kommenteras.
    Hälsningar från Mib.

    SvaraRadera
  9. Hej Mib! Jag skulle gärna kommentera dina intressanta blogginlägg, men jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till att du vill vara anonym...

    Hälsningar Ulf

    SvaraRadera
  10. Jaha, oj då det blev knepigare än jag tänkte mig från början. Att de som kommenterar helst också skulle vara anonyma handlade ju mer om ifall de känner mig, så att kommentaren då kunde göra att folk förstår vem jag är. Du känner ju inte mig direkt så om du skriver ditt namn i kommentaren gör ju ingenting eftersom det inte avslöjar mig på något vis. Och anledningen till min anonymitet nämner jag i presentationen, det är av hänsyn till andra jag är det.
    MVH Mib.

    SvaraRadera
  11. Hej vore kul att veta hur du ser på inkludering/integrering när det gäller barn med funktionsnedsättningar?

    SvaraRadera

Tankar om lärarbristen

Det saknas 77 000 lärare i våra skolor och förskolor enligt Skolverket. Elever  vittnar om ständiga lärarbyten och på en del skolor finns...