Ett ögonblick Ulf Blossing, docent vid institutionen för pedagogik
och specialpedagogik, och en av de internationella forskare som deltar i en
norsk storsatsning på utbildningsforskning där Forskningsrådet i Norge satsar
161 miljoner kronor.
Vad är det du ska vara
med och undersöka?
– Jag ska vara med och undersöka hur lärares
interaktion med eleverna i klassrummet påverkar elevernas lärande samt hur det
går till när lärare använder sig av forskningskunskap kring
detta.
Varför har du blivit del av den norska
forskningssatsningen?
– Jag har forskat på det man kallar för
skolnivåns betydelse när lärare ska omsätta forskningskunskap i klassrummet.
Rektors ledarskap och organiseringen av lärares arbete har visat sig ha stor
betydelse för hur alla lärare på en skola långsiktigt utvecklar sina
yrkesfärdigheter. Det är den kunskapen och erfarenheten av att bedriva sådan
forskning som jag ska bidra med i projektet. Dessutom känner jag sedan tidigare
till det norska skolsystemet då jag deltog i en utvärdering av det nationella
skolutvecklingsprojektet Kunskapslyftet, från ord till handling.
Vad hoppas du på för slutsatser inom ett av delprojekten, det
forskningsprojekt du deltar i – ”Classroom interaction for enhanced student
learning (CIESL) – Implementing research based knowledge regarding
teacher-student interaction”?
– Jag hoppas att vi ska få ytterligare
kunskap om sambandet mellan skolnivån och lärares lärande och aktioner i
klassrummet, och framför allt hur sådana förbättringsprocesser kan påbörjas och
bli hållbara. Det kan bli viktig kunskap för skolor som behöver vända en negativ
utveckling och skapa ett undersökande och utvecklande samarbete mellan
lärarna.
Är det rimligt att tro att slutsatserna blir värda att använda även
inom svensk skola?
– Ja, absolut! Visst finns det skillnader i
kultur och skolsystem, liksom i den senaste tidens skolutveckling, men i det
stora hela ingår Sverige och Norge i en skandinavisk kulturgemenskap med
grundläggande värderingar om en likvärdig skola för alla.
Grattis, Ulf
SvaraRaderaHåper du gleder deg!