Måndagen den 17 december var jag på
dialogkonferens i Helsingborg. Temat var förändringsagenter. Jaana Nehez och Lisbeth Gyllander berättade om den utbildning de har genomfört för sina förändringsagenter som de kallar processledare. Syftet tänkte man sig så här:
Efter genomgången utbildning
- har deltagaren en fördjupad
förståelse av sitt uppdrag som processledare,
- har deltagaren kunskaper om
grupprocesser och gruppdynamik,
- har deltagaren kunskaper om och
förmåga att driva skolutveckling och förändringsprocesser,
- kan deltagaren leda lärande
samtal,
- kan deltagaren använda
processverktyg (exempelvis: reflektionsmetoder, dokumentation, analys,
föreställningskartor, samtalsformer).
I det aktionsforskningsprojekt jag har genomfört med tre kommuner betonar de vikten av en utbildning för förändringsagenterna. Den behöver ge grundläggande redskap i arbetet med lärarlagen och en kunskapsbas om förbättringsprocesser och ledarskap att utgå från i samtalen med varandra, lärarna och rektorerna. Vidare kommer den att utgöra en viktigt inslag i samtalet på skolorna om vad syftet är med förändringsagenterna.
Det är spännande att se hur kommuner börjar få tillgång till skolutvecklare som är tillräckligt grundade i den här kunskapen för att planera och genomföra utbildningar i egen regi. Lokal skolutveckling på hög nivå!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar