2018-10-04
Kollegialt lärande
Kollegialt lärande har blivit ett mantra för skolutveckling
och beskrivs på en mängd olika sätt, allt från vardagligt samarbetet som sker
mellan lärare till systematiskt förbättringsarbete. Det finns en påtaglig risk
för att begreppet urvattnas och blir kraftlöst, och att det inte kommer att
driva på en skolutveckling som ger förutsättningar för en resa mot framtidens
skola. Med exempel från praktiken och kopplingar till teori vill vi både
fördjupa innebörden av det kollegiala lärandet och konkretisera vad det kan innebära
i praktiken. Vi har tagit ett vidare grepp om det kollegiala lärandet och utgår
från en teori om socialt lärande i praktikgemenskaper. Därigenom vill vi visa
på de krafter som finns i det sociala samspelet och som vi tillsammans med
andra kan sätta i verket för att skapa morgondagens skola. (Ingressen till kap 1 i den kommande boken om Kollegialt lärande)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar