I dag har jag talat på en konferens om kvalitetsarbetet i skolans vardag. Konferensen varade under en dag och jag kom på plats strax före lunch. Vid lunchen hamnade jag vid ett bord med några lärare som alla arbetade på en och samma skola. Vi hann inte mycket mer än att presentera oss för varandra förrän en av lärarna raskt meddelade att han tyckte att statsmakterna hitta på alldeles för mycket annat som lärare skulle göra än att undervisa. Kollegan konstaterade att hon efter det man hittills hade lyssnat på inte hade fått mycket vägledning i hur det praktisk skulle gå till – att kvalitetsarbeta.
”Å herregud!” utropade jag. ”Vilka krav ni ställer på mig som ska föreläsa härnäst!” Stämningen blev snart uppsluppen och vi talade om ditt och datt. Lunchen tog slut och det var dags för mig. Jag hade varit lite för ambitiös märkte jag snart och förberett för många presentationsbilder på den dryga timme jag hade på mig.
Efter föreläsningen var det fika. I ögonvrån sneglade jag och mina lunchkamrater på varann, men ingen av oss sa något. Undrar om de tyckte att de fick några praktiska verktyg? tänkte jag. Sen var det dags för nästa föreläsare som talade om aktionsforskning. Det var mycket praktiskt, tänkte jag. Här finns det många goda idéer att ta med sig hem för lärare!
Mina lunchkamrater fanns emellertid fortfarande kvar i sinnet och plötsligt tyckte jag se konferensen ur deras perspektiv. Jag vet inte, men jag kan nog tänka mig att de inte tyckte det gav dem särskilt mycket handfast hjälp. Vi forskare använder mycket ord och det blir gärna komprimerat. Går det överhuvudtaget att lära sig hur kvalitetsarbetet i skolans vardag kan gå till genom att gå på konferens och lyssna på föreläsningar? tänker jag.
När mina kamrater från lunchen uttryckte sin kritik frågade jag varför de hade anmält sig till konferensen. Det blev några ögonblicks tystnad. "Vår chef skickade hit oss", sa de sen, tittade på varann, skrattade, och konstaterade att det var en bra fråga jag ställde.
Visst kan det fungera att skicka lärare på en dags konferens för att lära sig hur kvalitetsarbetet i skolans vardag ska gå till, särskilt om det ingår som en del bland flera satsningar. Men först och främst tänker jag att det behöver upplevas – just i vardagen.
Hej!
SvaraRaderaIntressant inlägg. Jag läser förskolelyftet på Göteborgs universitet. Sitter i denna stund med examinationsuppgiften som just handlar om kvalitetsarbete och utveckling inom förskolan. Jag har valt att begränsa mig inom matematik. Konstigt nog har det gått upp ett ljus för mig NU hur viktigt det är med utvecklingsarbete på våra arbetsplatser. Våga syna, granska och öka den pedagogiska kvalitén.
Jag har precis läst den här artikeln på Skolverkets hemsida där Sonja Sheridan intervjuas kring detta ämne. Mycket intressant läsning!
http://www.skolverket.se/sb/d/2551/a/14366
Tack för ditt inlägg och länken. Lycka till med examinationsuppgiften!
SvaraRadera