2010-03-09

Den traditionella skolkulturen i all sin nakenhet.

Skolverket har granskat skolornas skriftliga omdömen och levererar återigen hård kritik. Bedömning av elevernas personliga egenskaper och attityder blandas med bedömning av prestationer och kunskapsutveckling. Björklund förstår inte Skolverkets kritik. Det gör jag och kritiken förvånar mig inte. Den stämmer väl med mina erfarenheter av skola under många år. Det är spännande med ett Skolverk och en Inspektion som levererar så intressanta analyser och som också rätt väl stämmer med forskning på området. Sen skulle jag förstås gärna se att vi hade en myndighet som kunde leverera lika väl utarbetade förbättringsförslag.

Reformen har genomförts för snabbt menar Skolverket och Lärarförbunden är snabba att hänga på. Lärare har inte hunnit med att förstå vad det är de ska göra. Som om det vore något nytt att lärare ska bedöma elevernas prestationer och kunskapsutveckling, tänker jag. Det är väl det som är en av de viktigaste delarna i läraruppdraget! Nej, det stora problemet ligger inte i reformgenomförandet utan i lärarkulturen eller kanske hellre förbättringskulturen på skolorna. Det spelar ingen roll hur lång tid skolor får på sig om inte kvaliteten i förbättringskulturen höjs för att spetsa till det.

Det är rektorers ansvar, att följa upp och bedöma kvaliteten av den egna skolans skriftliga omdömen. Vi har högt utbildade och välbetalda skolledare och om inte de klarar av denna uppgift är det allvarligt och en uppmaning till de nya rektorsprogrammen att skapa examinationer med utgångspunkt i fall såsom de skriftliga omdömena.

Man kan tycka mycket om den senaste tidens reformer och reformförslag. Det blir dock märkbart att när skolor avkrävs en mer utförlig uppföljningsverksamhet av elevernas kunskapsutveckling och som också ska vara skriftlig, så framträder den traditionella skolkulturen i all sin nakenhet. En skolkultur som inte förmår att ta ansvar för elevernas lärande utan obekymrat lägger den helt på elevernas och föräldrarnas ansvar. En skolkultur vars medlemmar inte uppträder som pedagoger och som inte förmår att slå följe med eleverna på deras lärresa.

6 kommentarer:

  1. Åh vad bra skrivet! Hurra vilket bra inlägg!

    SvaraRadera
  2. Vad fint du har gjort om här på sidan! :-)

    SvaraRadera
  3. Helt fantastiskt! Vilken fröjd att jag hittat din blogg!

    SvaraRadera

Lärares lärande i "Data Teams"

Tillsammans med holländska kollegor har  jag haft möjligheten att få delta i en undersökning om hur lärare kan arbeta i grupp för med 'd...