2011-11-10

Klippt från Facebook om Allmänna råd om undervisning

Monica Evermark har delat med sig av en länk
www.skolverket.se
Skolverket kommer att ta fram ett allmänt råd till kursplanerna och kunskapskraven. I det allmänna rådet ges generella rekommendationer om tillämpningen av kursplanerna och kunskapskraven, det vill säga hur författningarna kan eller bör tillämpas.
· · · för 11 timmar sedan ·

  • 1 delning
    • Monica Evermark Skulle vara spännande att veta vad ni anser....
      för 11 timmar sedan ·
    • Ann-Britt Enochsson Jag orkade inte läsa färdigt den i kväll. Får bli en annan dag. Jag blev så trött av all planering, struktur etc och fattar inte hur det sen går ihop med att utgå från eleverna mitt i alltihop.... Vad tycker du?
      för 9 timmar sedan ·
    • Anette Forssten Seiser Ser att en hel del hamnar i rektorns knä!
      Lite konstigt att man anser att lärare behöver allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen - är min spontan reaktion
      för 9 timmar sedan ·
    • Ann-Britt Enochsson Ja, jag funderade också på vad man tror att lärarutbildningen sysslar med....
      för 9 timmar sedan ·
    • Monica Evermark Jag är förvirrad ena stunden ska lärare få legitimation för att få legitimitet i andra stunden tar regeringen bort den med allmänna råd som jag ser det just nu. Själva innehållet återkommer jag till men de har ju skrivit fram elevinflytandet som en centraldel och det är ju bra men det är själva principen . Vi har ju en läroplan och utifrån den för vi ju samtal om "huret" i dessa samtal är ju elevinflytandet med. "Att det har funnits allmänna råd för exempelvis fritids är ju ok som jag ser det eftersom där har man inte skrivit fram uppdraget lika tydligt, Lgr11 har dock skrivit fram fritids uppdrag tydligare.Kanske kan vi fortsätta dessa lösa fragment av tankar .....
      för ungefär en timme sedan ·
    • Maria Kjällström Igår myntade jag ett nytt ord: implementeringsutmattning. Det blir mer göra än förstå är jag rädd, har inte läst den än men... Minns allt jobb med nedbrutna mål i lokala kursplaner. Mycket jobb till rätt liten nytta!
      för ungefär en timme sedan ·
    • Ann-Britt Enochsson Som sagt är förvirring ordet, men jag orkade heller inte läsa hela (utmattningen)...
      för 39 minuter sedan ·
    • Ulf Blossing Jag var orolig för elevinflytandet, men det är ju inskrivet som Monica säger. Men det ger ändå en föreställning om en rationalistisk undervisningsplanering som jag ställer mig tveksam till. Det blir också knepigt när staten ska gå in och detaljreglera på det här viset i förhållande till den professionalisering som pågår.
      för 9 minuter sedan ·
    • Ann-Britt Enochsson Ja, jag undrar hur elevinflytandet kan bli reellt och inte bara skendemokrati i allt det här, trots att elevinflytandet står med. Likadant med att utgå från det eleverna redan kan. Jag får inte ihop det.
      för 5 minuter sedan ·

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar